DAGENS NYHETER

AllmänbilDNing.

Bakgrund: Dagens Nyheter arbetar aktivt med både adresserade och oadresserade dr-kampanjer. Fokus har länge legat på ”Prova gratis”, men det argumentet räcker inte längre. Vårt uppdrag var därför att hitta nya argument för att prenumerera.

Problemet: Att skapa ett utskick till 300 000 personer som lyfter fram varför jag ska prenumerera på Dagens Nyheter, till en låg kostnad.

Lösningen: Ett av de starkaste emotionella skälen till att läsa Dagens Nyheter är att du blir allmänbildad av att läsa Dagens Nyheter varje dag. Det är också det som är grunden till detta DR. Mottagaren får leka med ordet allmänbildning och DN:s logotyp. Dagens Nyheters chefsredaktör berättar i ett brev hur känslan av allmänbildning påverkar henne, och att en av redaktionens drivkrafter är att ge läsarna en djupare förståelse och upplevelsen av att vara allmänbildad.

Resultat: Över 22 000 nya prenumeranter till Dagens Nyheter. Vi slog målen med hela 33%! 
Guldlådan, Effekt B2C– Silver!

 

Hur får man reklambyråer att annonsera i DN´s surfplatta?

Framtiden är digital. Och möjligheterna nästintill obegränsade. Men få annonsörer utnyttjar de nya digitala mediekanalerna på ett kreativt sätt.
 Därför ville DN väcka reklambyråernas intresse för att annonsera i DN+, Dagens Nyheter för surfplattan. Och utmana kreatörerna till att skapa innovativa annonser.

Lösningen?  Budade ut en inbjudan i form av en iPad. En väldigt analog papp-iPad… Som kontrast presenterades de kreativa möjligheterna i “pekboksmanér”. Allt för att skapa intresse och förståelse för hur mycket roliga, utmanande kreativa lösningar man kan göra i en iPad jämfört med den gamla traditionella papperstidningen där bild och text är det som finns att tillgå.

Resultat: 75 av 75 byråer bokade ett möte med DN Annonssäljare och 20% av dessa bokade en annonsplats direkt. Det blev också starten för DN:s och Resumés surfplattepanel. Och bäst av allt – annonseringen i DN+ har tredubblats sedan utskicket. Tack för kaffet.

DN-Konserten i det gröna.

Att Kungliga Filharmonikerna dyker upp i det gröna är självklart, liksom att personer som Henrik Dorsin, Sarah Dawn Finer, Malena Ernman,
Nina Persson, Morgan Alling & Pia Johansson brukar få pryda mina annonser och utomhusvepor på ett kreativt sätt. Men det här året behövde
en twist, 
för att påminna oss trötta Djugårdsflanörer att datumet återigen stundade…

Resultatet? En utmärkelse i Månadens Kampanj – Alternativ Media, och ett välbesökt Sjöhistoriska vid konserttillfället, förstås.

 

Författarkryssning.

Årligen sjösätter DN en chartrad båt på Östersjön, fullproppad med författareliten och dess hängivne suporters. Här har vi bildsatt eventet, och bjudit på mervärden. Dessvärre gick annonserna inte så ofta som vi tänkt oss, då de sålde slut vid andra införandet!

Vi tog fram allt från designade hissknappar, så att åhörarna skulle hitta rätt på båten, till mappar att samla sina papper i, infoblad, ”backstage-pass” och kartor med bokmärken på favorit-författarna.

God Juli.

Att juli månad är lika stark som december månad för detaljhandeln var något vi tog till fasta då uppdraget att få fart på DN:s annonsförsäljning landade på skrivbordet.
Vi släppte en God Juli – CD, gjorde en Juli-Kalender, bakade lättklädda pepparkakor, målade blommiga juli-kulor och bjöd på ett sprakande julibord nere på Hotel Anglais i centrala Stockholm, till så gott som alla mediabyråer värda namnet i Stockholm med kranskommun.

Intern presentationsfilm.

(Från begynnelsen av samarbetet.)

DN-DIGITAL

En hejdundrandes många kampanjer för det digitala paketet, som genom åren har gått från ”Nyhet! Nu i mobilen.” till dagens iPad-magasin och helhetsprenumerationer. Här är några av en drös med enheter, men titta gärna extra på DR-fickan som DN:s gratisutdelare gjorde succé i tunnelbanan samt webben som var uppdelad per målgrupp, där alla hade sina specifika fördelar.

DN-Blandade DR…

DN Helgprenumeration?
Här landade en frukostbricka på hallmattan, med perforerad svarstalong av kaviarmacka och ”Skrapa/Lukta”-klistermärke med doft av nybryggt kaffe.

DN Kortet
Detta kort är fulladdat med diverse glada erbjudanden. Här blev det en pop-upp-lösning för att just visa hur fullproppat det verkligen är.

Nyinflyttad i Stockholmsområdet?
Inte nog med ett skräddarsytt passa-på-erbjudande till dig.
Här får du även en tillfällig dörrskylt att sätta upp så du inte missar någon mer spännande post.

PÅ STAN · GULDDRAKEN · STHLM · ADRESSÄNDRA · DN DIGITAL
UPPLAGA · PRENUMERATION · LOJALITET · DN HALVMARATHON

Samt mycket där till, kommer inom kort…

 

STORA LÄSARDAGEN!

Stora läsardagen är en nystartad hyllning till läsningen och arrangeras av Dagens Nyheter i samarbete med Kulturhuset och Stockholms stads bibliotek.
För att bjuda in alla Stockholmare tog vi fram en kampanjsajt, annonser, posters och utskick med fysiska lästips.

Dessa ”bokbytarpåsar” delades ut i brevlådor och placerades ut på bänkar, caféer och bussäten över hela stan tillsammans med en uppmaning att stoppa i sin egen favoritbok och sen skicka påsen vidare. Vilken skulle ha varit din?

Läsarkampanjen blev förärad en 2:a plats i Resumés reklamtävling ”Månadens Kampanj”, samt blev en av förhandsfavoriter till Guldägget 2013 i kategorin ”Direkt Reklam”.

Syftet med kampanjen var att bredda intresset för läsning, och göra Stora Läsardagen öppen för fler än de redan litteraturfrälsta.

Designern bakom logotypen var ingen mindre än min stora idol, Owe Gustafson. Konstnären bakom ”Fem myror är fler än fyra elefanter”.