BAKGRUND
Bingo Rimér behövde hjälp med att öka både försäljningen och kännedomen på sitt rosévin, och det snabbt. Försäljningen för rosévin varar i princip bara 3 – 4 månader i vårt avlånga, aningens kalla, land.
Med en snäv budget och hög målsättning landade fokus snabbt på att förpacka vinet i en större skrud. Från tidigare 75 ml till en bag in box om 3 liter, för att på så sätt öka volymen sålda milliliter vid varje säljtillfälle. Att köpa media i form av annons/TV/radio var helt uteslutet, så vi ville även försöka generera PR, genom att vara kreativa med förpackningsdesignen.
PR-SUCCÉ
Då designen väl släpptes resulterade den i en mediaanstormning från bland andra, Aftonbladet, Expressen, Nyheter24, Radio NRJ, Mix Megapol, Dagens Media & Resumé som bar ut varumärket över hela landet. Vilket i sin tur resulterade i en ökad försäljning, från fjolårets 1021, 5 liter till den häpnadsväckande siffran av 17 928 liter. Hela 1655% ökning! #bingobysweden taggades i ca 200 Instagramposts, med över 35 000 samanlagda likes.
KREATIVITET
Att utmana Systembolagets regler, och även hålla sig på rätt sida gränsen, är en utmaning i sig. Vi uppskattar deras hårda krav och regler, men i innovationens tjänst gäller det även att kunna utmana och bryta nya vägar. Med en budget som knappt räckte till förpackningsdesignen och provtryck behövde vi just något innovativt och nytt, för att komma ut brett med varumärket över hela landet. Nu, med facit i hand, kan vi även stoltsera med att vinet finns i ordinarie beställningssortiment på tre utav landets Systembolag och vi blickar spänt fram emot en ny varm sommar då rosé-försäljningen startar sin intensiva period. Denna gång med ett aningens mer välkänt lådvin…
[REFUSERADE IDÉER]
Första tanken var alltså att försöka sälja TVå lådor vin per säljtillfälle. Dock uppskattades inte grundidén av Systembolaget, med all rätt. Hur årets upplaga av Bingo by Sweden kommer att se ut avslöjar vi inom kort. Stay tuned!