BAKGRUND
BIKEID är en stockholmsbaserad cykeltillverkare som låter sina kunder bestämma design – utifrån en grundmodell väljer du själv färg på cykelns olika komponenter, bl.a. ram, däck, grepp och kedja.
SYFTE
Sprida BIKEID:s varumärke, idé och fördelar till en bredare målgrupp samt att på ett lekfullt sätt engagera potentiella kunder.
Vi dammade av det klassiska gamla brädspelet Mastermind, och gjorde vår egen tolkning. En Facebookapplikation som låter användaren testa på att designa sin egen cykel, samtidigt som hon/han får chansen att vinna den. Köper du din skapelse, och sedan vinner tävlingen, får du både tillbaka pengarna och får behålla båda cyklarna.
www.facebook.com/bikeid.se
EFFEKT
Efter första veckans testomgång syntes en dramatiskt ökad geografisk spridning. Vi gav även iväg ledtrådar från Instagram-kontot, som även det fick nya följare.
En lycklig vinnare presenterades otroligt nog redan efter 4 dagar.
Så fort vintern har passerat kör vi igen.
Häng med! och här kan ni test-spela!
Orginalet från 1970 till vänster. Vår Facebook app, signerad 2013 till höger.
BIKEID – GERILLAKAMPANJ
Nedan skymtar första kampanjen, där fokus låg på att visa det unika i att man fick välja sin helt personliga färgkombination. Här gick vi på en gerilla-marknadsföring, med stansade ”konsert-affischer”, där bakgrundsfärgen gjorde varje affisch unik. Precis som de dryga 8 000 färgkombinationerna gör varje cykel personlig och unik.
Även med en minimal budget går det att trolla.
Copy:
Design your own bike.
More than 8 000
colour combinations.