Med The Brass Bar har Café Opera tagit sitt koncept tillbaka till de gyllene åren i slutet av sjuttitalet och skapat essensen av en modern och klassisk nattklubb för en krävande publik – människor med referenser till en bra kväll i Sardinien och Buenos Aires hellre än Stureplan. Det är en storsatsning, en ny super-premium-klubb i en redan nattklubbstät stad. Mycket energi har lagts på de detaljer som gör intryck från materialval och personal till drinkar och musik.
Att framstå som särskiljande har varit en ledstjärna som naturligtvis gått igenom i designarbetet. Designmässigt har ambitionen varit att spegla satsningens vision – en exklusiv, intim internationell nattklubb, med tydliga drag av retrokänsla. Inte sparsmakat eller återhållet. Namnet alluderar till det engelska uttrycket ”the top brass” – inte mässing i sig. Men eftersom mässing är en viktig detalj i klubbens fysiska uttryck, återknyter vi till den i enheterna, som en referens och känsloförstärkare.
Logo – Inspirationen till logon hämtad jag från Operahusets grundare – Gustav III:s monogram. Menyer & visitkort – Alla visitkort & bordsmenyer är graverade på exceptionellt fina mässingsplåtar, med hela menyn ingraverad. Dessutom med några mer personliga budskap insmugna i botten som gör varje meny unik. Sajten – Här skapades en unik feature: som en tydlig referens till nattklubbens mässingsuttryck, gavs målgruppen möjlighet och illusionen att se sig själv speglas i högpolerad mässing. Genom datorns webkamera kan man välja att själv ses som en del av sajten. För den utan webbkamera syns istället en dansande skara människor speglas. www.thebrassbar.se
Lacket blir transparent vid värmefriktion, för att sedan återgå till ogenomskinlig svärta.
Anslut din webbkamera och se dig själv: www.thebrassbar.se
MINGELBILDER – FINEST.SE
På natten under invigningen passade vi på att manipulera alla ”mingelbilder”.
Aldrig har finest.se haft ett så trafikerat album.
Upptäcker du något annorlunda?