För er som följer med i snacket i kvällspressen så var detta alltså inte en ”designmiss”. Däremot ett väldigt nyskapande och tilltänkt knep för att få exponering värd ca X kronor. Beräknat på antalet personer som nåtts av varumärket ”Bingo By Sweden” och antalet faktiska beställningar.
(X-värdet återkommer vi med då det fortfarande tickar. 😉)
Systembolaget är hårt hållna av regler (som jag personligen uppskattar och värdesätter) gällande försäljning av alkoholhaltiga drycker. Med det utgångsläget, och en snäv budget för lanseringen beslutade vi oss för att få till en design som skulle generera en viral spridning, främst på Instagram och med förhoppning om att någon tidning skulle nappa på klickmonstret ”designmiss” & ”snoppchock”!
(För er icke Bib-lievers har vi samlat några av de idéerna vi inte fick igenom hos Systembolaget nedan, men alla med ett gott skratt. :))
Föga hade vi vågat hoppas på liknande spridning:
Aftonbladet TV »
Expressen »
Dagens Media »
Resumé »
Nyheterna 24 »
Samt en uppsjö Instagram och Facebook-postningar från diverse personer, såsom Anton Hysén, Kicki Danielsson, Radio NRJ etc, m.fl.
Inspirationen till kampanjen fick vi härifrån:
http://gustafboman.se/hur-kan-det-vara-sa-dyrt/
Beställa vinet? Det gör du här:
http://www.bingobysweden.se
Gustaf Boman Network, nu även med Sveriges ledande PR-avdelning. Välkommen! 😉
Skisser:
Finalversionen: