Stora Läsardagen

Stora läsardagen är en nystartad hyllning till läsningen och arrangeras av Dagens Nyheter i samarbete med Kulturhuset och Stockholms stads bibliotek.
För att bjuda in alla Stockholmare tog vi fram en kampanjsajt, annonser, posters och utskick med fysiska lästips.

Dessa ”bokbytarpåsar” delades ut i brevlådor och placerades ut på bänkar, caféer och bussäten över hela stan tillsammans med en uppmaning att stoppa i sin egen favoritbok och sen skicka påsen vidare. Vilken skulle ha varit din?

Läsarkampanjen blev förärad en 2:a plats i Resumés reklamtävling ”Månadens Kampanj”, samt blev en av förhandsfavoriter till Guldägget 2013 i kategorin ”Direkt Reklam”.

Syftet med kampanjen var att bredda intresset för läsning, och göra Stora Läsardagen öppen för fler än de redan litteraturfrälsta.

Designern bakom logotypen var ingen mindre än min stora idol, Owe Gustafson. Konstnären bakom ”Fem myror är fler än fyra elefanter”.