Affärsutveckling och ny identitet till Södermalms personligaste krogkedja.
Kajsas är en familjeägd café/restaurang-kedja baserad på Södermalm i Stockholm. Inför öppnandet av det tredje Kajsas vid Hornstulls Strand, var det också dags för en ny grafisk identitet. Vi ville skapa ett sammanhållet och igenkännbart uttryck för Kajsas-kedjan, och samtidigt ha utrymme för de individuella ställenas identitet och särart.
Den tidigare logotypen har arbetats om från grunden och fått en modernare och mer säregen framtoning, och ny typografering av menyer, skyltar och kommunikation.
Vi har med hjälp av illustratören Fredrik Brännström tagit fram en personlig och beskrivande illustration av Södermalm med omnejd och igenkänningsbara landmärken som återkommer i allt från kaffemuggar och matomslagspapper till fondväggar och bilfoliering.
Den grafiska profilen är utvecklad och formgiven med framtida möjligheter i bakhuvudet: egna varumärken och produkter i dagligvaruhandeln, ”riktiga”restauranger och foodtrucks, skandinavisk expansion, matlagningsrelaterade sociala media-serier, etc.
Häng med på resan & besök dem under sommaren!
Häng med på resan & besök dem under sommaren!